Kodea: 401201 | Irakasgaia: OSASUNAREN SOZIOLOGIA | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Oinarrizkoa | Ikasmaila: 1 | Iraupena: 2º S | ||
Saila: Soziologia eta Gizarte Lana | |||||
Irakasleak: | |||||
LOSTAO UNZU, LOURDES (Resp) [Tutoretzak ] | POSADA ARECHABALA, MAITE [Tutoretzak ] | ||||
LAKIDAIN ARTIEDA, ASIER [Tutoretzak ] |
Kultura, osasun zainketen faktore erabakigarria; ingurune multikulturaletan bizi direnen osasuna hobetzeko estrategiak. Bizimoduak eta osasunarekin lotutako jokabideak. Alderdi soziokulturalak osasunarekin zerikusia duten praktiketan. Gaixotasunaren kontzeptuaren eraketa soziala. Osasunaren eta faktore sozialen arteko harremanari buruzko ikuspegi teorikoak. Osasun laguntza bilatzeko jokabide soziala gaixotasunen sintomak agertzendirenean. Osasun laguntza bilatzean eragina duten aldagaiak. Kultura arteko bitartekaritza osasunaren arloan. Generoa, osasun zainketen faktore erabakigarria: gizonen eta emakumeen gaixotzeko moduen arteko aldeak eta desparekotasunak. Genero indarkeriaren prebentzioa eta arlo horretako esku-hartzea. Osasun laguntzako protokoloak. Osasunaren faktore erabakigarriak: adina, sexua, generoa, arraza, estatus sozioekonomikoa eta klase soziala; nolako eragina duten gaixotze prozesuan. Populazioaren talde sozial guztiek osasun zerbitzuak erabiltzeko duten aukera.
Oinarrizko gaitasun hauek (OG) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
1.OG - Ikasleek frogatu behar dute badauzkatela eta ulertzen dituztela bigarren hezkuntza orokorraren oinarrian den ikasketa arloari dagozkion ezagutzak, kontuan harturik arlo horren jakintza maila edukitzeko, nahiz eta testuliburu aurreratuetan aurkitzen den, eduki behar direla, halaber, alderdi batzuetan, ikasketa alor honen abangoardiatik heldu diren ezagutza batzuk.
Zeharkako gaitasun hauek (ZGO) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
1.ZGO - Analisia eta sintesia egiteko ahalmena.
5.ZGO - Ikasteko ahalmena.
15.ZGO - Diziplina arteko talde batean lan egiteko ahalmena.
Oinarrizko prestakuntza komuneko gaitasun espezifiko hauek (OGE) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
11.OGE - Osasun zainketei buruzko informaziorako eta komunikaziorako teknologiak eta sistemak aplikatzen jakitea.
12.OGE - Identifikatzen jakitea zein diren pertsonen erantzun psikosozialak osasun egoera ezberdinetan (bereziki gaixotasun eta sufrimendu egoeretan), eta aukeratzen jakitea zein diren ekintza egokiak halakoetan laguntzeko.
15.OGE - Genero indarkeriak eragindako arazo psikologikoak eta fisikoak ezagutzea eta identifikatzea, ikasleak gaitzeko indarkeria mota horren prebentzioan eta biktimen detekzio goiztiarrean, laguntzan eta errehabilitazioan.
1.E - Osasunaren eta faktore sozialen arteko harremanari buruzko ikuspegiak deskribatzea.
2.E - Gaixoaren portaera ulertzea bere testuinguru sozial eta multikulturalaren barrenean, eta kontuan hartuta zein diren bere generoa, taldea edo komunitatea.
3.E - Osasunarentzat erabakigarriak diren zenbait faktore identifikatzea eta erlazionatzea, hots, adina, arraza, estatus sozioekonomikoa eta klase soziala, eta ulertzea nolako eragina duten gaixotze prozesuan.
4.E - Genero indarkeriaren biktimen prebentzioan, detekzio goiztiarrean, laguntzan eta errehabilitazioan jarduteko ekintzak deskribatzea.
5.E - Ulertzea nolako jokabide soziala izaten den gaixotasunen sintomak agertu eta osasuna zaintzeko laguntza bilatzen denean, eta zer aldagaik duten eragina talde sozialek osasun zainketak bilatzen dituztenean.
Prestakuntza-jarduerak | Ordu presentzialak | Ordu ez-presentzialak |
1.J - Eskola magistralak | 40 (1) | 90 |
Eztabaida | 2 (2) | |
Hitzaldia | 1 (3) | |
2.J - Praktikak | 15 (1.5) | |
3.J - Tutoretza presentzialak eta/edo birtualak | 3 (0.5) | |
4.J - Jarduera orohartzaileak: Ebaluazio probak Aurkezpenak | 2 (3.5) | |
5.J - Ikasle bakoitzaren lana Guztira | 2 (3.5) | |
60 | 90 |
Ikaskuntzaren emaitza |
Ebaluazio jarduera |
Pisua (%) | Errekupera daitekeen edo ez |
Eskatzen den nota minimoa |
---|---|---|---|---|
1.E, 2.E, 3.E, 4.E, 5.E | Idatzizko proba objektiboak. | % 70. Gutxieneko nota azken kalifikazioan haztatzeko = 5/10 | BAI | 5/10 |
1.E, 2.E, 3.E, 4.E, 5.E | Lanen aurkezpena eta defentsa. | % 30. Saio praktiko guztietara joan behar da irakasgaia gainditzeko | EZ | - |
Gaiaren unitatea | Eskola magistralen gaiak |
1. modulua: Osasunaren soziologiaren hastapenak. | Zer da soziologia? Soziologia zientzia gisa. Osasunaren soziologiaren garrantzi praktikoa. Osasunaren eta osasun zerbitzuen ikuspegi teorikoak. Soziologia eta osasuna. Zein izan diren Medikuntza ¿alderdi sozialetara¿ eta, azken batean, Soziologiara hurbildu duten faktoreak. Soziologiaren giltza kontzeptuak. |
Osasunaren soziologiaren jatorria eta bilakaera. Osasunaren soziologia Espainian. | |
Eskola praktikoen gaiak | |
Kontzeptu garrantzitsuak lantzea, modulu teorikoari buruzko terminoen glosarioak eta irakurgaiak erabiliz. | |
2. modulua: Osasunaren eta gaixotasunaren kontzeptuen eraketa soziala. | Nola definitzen den osasuna. Osasuna eta gaixotasuna gizarteak eratutako kontzeptu gisa. |
Osasunaren eta faktore sozialen arteko harremanari buruzko ikuspegi teorikoak. Gaixotasun infekziosoen, ohituren eta faktore sozialen berragerpena. | |
Eskola praktikoen gaiak | |
Modulu teorikoari buruzko taulen eta irakurgaien analisia. | |
3. modulua: Osasunaren faktore sozial erabakigarriak | Osasunaren faktore erabakigarriak: adina, sexua, generoa, arraza, estatus sozioekonomikoa eta klase soziala; nolako eragina duten gaixotze prozesuan. |
Ikuspegi soziologikotik osasunarekin nolako erlazioa duten baloratzea. | |
Eskola praktikoen gaiak | |
Modulu teorikoari buruzko taulen eta irakurgaien analisia. | |
4. modulua: Osasunaren arloko desparekotasun sozialak. | Osasuna eta desparekotasuna. Osasunaren arloko desparekotasun sozialen ikerketen aurrekariak. Black txostena. |
Osasunaren arloko desparekotasun sozialak neurtzeko adierazleak. Desparekotasun sozialak Espainian. | |
Eskola praktikoen gaiak | |
Modulu teorikoari buruzko taulen eta irakurgaien analisia. | |
5. modulua: Bizimoduak eta osasunarekin lotutako jokabideak. Alderdi soziokulturalak osasunarekin zerikusia duten praktiketan. | Bizimodu osasungarriak. Prebentzioa eta osasun zerbitzuen erabilera. |
Osasunari buruzko sinesmenen sistema bat izateak nolako garrantzia duen. Osasunari buruzko sinesmenen eredua. Prebentzioa eta klase soziala. | |
Eskola praktikoen gaiak | |
Modulu teorikoari buruzko taulen eta irakurgaien analisia. | |
6. modulua: Gaixotasunaren inguruko jokabidea. | Autotratamendua. Gaixotasunen sintomak agertzen direnean laguntza bilatzeko jokabidea. |
Laguntza medikoa bilatzean eragina duten aldagaiak. | |
Eskola praktikoen gaiak | |
Modulu teorikoari buruzko taulen eta irakurgaien analisia. | |
7. modulua: Pazienteen rola. | Gaixotasuna desbideratze gisa. Parsons-en ¿sick role¿ delakoa. |
Pazienteen rola eta sendagilearena. Kritikak Parsons-en ereduari. | |
Eskola praktikoen gaiak | |
Modulu teorikoari buruzko taulen eta irakurgaien analisia. | |
8. modulua: Osasun zerbitzuen erabilera eta eskuragarritasuna. | Osasun laguntzako zerbitzuen erabilera eta eskuragarritasuna. Diferentzia sozioekonomikoak Espainiako osasun zerbitzuen erabileran eta eskuragarritasunean. |
Nolako bilakaera izan duten diferentzia sozioekonomikoek Espainiako osasun zerbitzuen erabileran eta eskuragarritasunean. Osasun zerbitzuen erabileraren inguruko etorkizuneko ereduak. Immigranteen eta espainiarren arteko diferentziak osasun zerbitzuen erabileran. | |
Eskola praktikoen gaiak | |
Taulen eta irakurgaien analisia. | |
9. modulua: Genero indarkeria. | Modulu teorikoari buruzko taulen eta irakurgaien analisia. |
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Oinarrizko bibliografía
Bibliografia osagarria
Liburuak
Aldizkariak
Iruñeko campusean: Osasun Zientzien Fakultatean.