Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2023/2024 | Beste urte batzuk:  2022/2023  |  2021/2022  |  2020/2021 
Historia eta Ondarean Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 305208 Irakasgaia: GENEROA GIZARTEEN ERAIKUNTZA HISTORIKOAN
Kredituak: 6 Mota: Nahitaezkoa Ikasmaila: 2 Iraupena: 1º S
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak
Irakasleak:
MENDIOLA GONZALO, FERNANDO   [Tutoretzak ] PEREZ IBARROLA, NEREA   [Tutoretzak ]
PIEROLA NARVARTE, GEMMA (Resp)   [Tutoretzak ] IRAIZOZ CIA, AMAIA   [Tutoretzak ]
PAZ MORO, AGURTZANE   [Tutoretzak ] VELASCO ZOZAYA, LISABE   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Gizarteen bilakaera historikoa / Epe luzeko perspektiba hitorikoak

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Neolitikoa eta patriarkatuaren jatorria. Generoa eta hiritartasuna mundu klasikoan. Genero harremanak Erdi Aroan. Sorgin ehiza Europan eta Nafarroan. Politika kolonialak eta generoa. Industrializazioa, generoa eta langile mugimendua. Generoa eta hiritartasuna XIX. mendeko liberalismoan. Sufragismoa. Feminitate eredu berriak XX. Mendearen hasieran. Feminismoak XX. Mendean. Lan eta zaintza sare globalak.

Gora

Gaitasun orokorrak

Oinarrizko gaitasunak

OG1 - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea eta, nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.

OG2 - Ikasleek eskuratutako ezagutzak euren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez zein problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

OG3 - Ikasleek haien ikasketa arloaren baitako datu esanguratsuak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, gizarte, zientzia edota etikarekin loturiko gai nabarmeni buruzko hausnarketa daramaten iritziak eman ahal izateko.

 

Gaitasun generikoak

GG1 - Aldi historiko desberdinetako egoerak interpretatzeko gaitasun analitikoa erabiltzea.

GG2 - Gizarteen bilakaera historikoa ikuspegi multidiziplinarra eta sendotasun historiografikoa duten ebazpenak emanez interpretatzea.

 

Gora

Berariazko gaitasunak

BG1 - Aldaketa sozialeko luzera-prozesuen ildo nagusiak laburbiltzea, egungo arazoen jatorri historikoa aintzat hartzeko

BG5 - Aldaketa dinamikek eta iraganaren herentziak duten elkarrekiko lotura aztertzea eta azterketa hau egoera historiko desberdinei aplikatzea.

BG6 - Azken mendeetan gertatutako eraldaketa handien eragina aztertzea, orainaldian duten inpaktua balioztatzeko.

BG7 - Oroimen publiko eta kolektiboan eragiten duten gatazka iturri nagusiak ulertu

BG10 - Historian zehar biztanleri guneen egituran eragina izan duten faktoreen aniztasuna ulertu, landa zein hiri eremuetan kudeaketa eta bitartekaritza kulturaleko programak aurreikusi ahal izateko.

 

Gora

Ikasketaren emaitzak

RA3- Genero balioek talde sozialen egituraketan duten garrantzia eta hauen funtzionamendua aldi historiko desberdinetan balioztatzea.

RA4- Genero arrazoiengatiko gaurko eguneko gaurko eguneko diskriminazioa eta desparekotasun egoeren jatorri historikoa identifikatzea.

Gora

Metodologia

Irakaskuntza metodologiak

-Azalpenezko metodoa

-Ariketa eta arazoen ebazpena

-Irakaskuntza kooperatiboa talde txikietan

 

Jarduera hezigarriak

Jarduera hezigarriak Orduak Aurrez-aurrekoak
TALDE OSOA - Klaseak talde osoarekin 42 100
PRAKTIKAK - klase praktikoak 12 100
LAN KOOPERATIBOA - Lan edo proiektuak egin talde kooperatiboetan 20 10
LAN AUTONOMOA - Ikaslearen ikasketa eta lan autonomoa 70 0
TUTORETZAK - Tutoretzak 2 0
EBALUAZIOA- Ebaluazio frogak 4 100
OSOTARA 150  

 

Gora

Ebaluazioa

 

 

Ikasketa emaitza
Ebaluazio Jarduera
% % Berreskuratzeko Nota minimoa
RA3- Genero balioek talde sozialen egituraketan duten garrantzia eta hauen funtzionamendua aldi historiko desberdinetan balioztatzea. RA4- Genero arrazoiengatiko gaurko eguneko gaurko eguneko diskriminazioa eta desparekotasun egoeren jatorri historikoa identifikatzea. Parte-hartze aktiboaren erregistroa 0    
Lan indibiduala 20 100 (1)  10/20
Memoria txostenaren aurkezpena 20 100 (2) 10/20
Ahozko aurkezpena 10 0  
Froga idatzia     50 100 20/50
  OSOTARA 100 90  

 

  1. Banakako lana honako hau izango da: astean behin testak egitea, testu-iruzkinak egitea, filmak eta/edo dokumentalak ikustea, eta gaiarekin lotutako artikuluak lantzea. Zati hori berreskuratu egingo da egindako praktika guztien test gisako azterketa batekin. Aparteko azterketaren egun berean egingo da, denbora gehiago gehituta.
  2. Talde-lana eta posterraren aurkezpena eta gaiarekin lotutako ikerketa-gaiei buruzko idatzizko lana. Zati hori lan berri bat entregatuz berreskuratuko da, irakasleak adierazitako zuzenketekin. 

 

Gora

Gai-zerrenda

1 GAI-MULTZOA. Sarrera teorikoa

1 Gaia. Oinarrrizko kontzeptuak. Emakumneen historia, genero historia: korronte historiografikoak. Emakumeen eta generoaren historia egiteko iturriak eta metodología. Gaurko eguneko eztabaidak.

 

2 GAI-MULTZOA. Portaera sozialak, ideologia eta cultura. Emakumeak eta gizonak industriaurreko gizarteetan

2. Gaia Patriarkatuaren jatorria antzinako gizarteetan eta gizarte feudalean.

3.Gaia. Erdi Arotik modernitaterako trantsizioa.

 

3. GAI-MULTZOA Liberalismoa, mugimendu sozialak eta feminismoak XIX. mendean. 

4. Gaia Generoa, cultura politikoak eta mobilizazioa soziala.

5. Gaia feminismoaren eta sufragismoaren jatorria.

 

4.GAI-MULTZOA XX. Mendea. Erronka berriak  

6.Gaia Emakumeak gerretan: emakumezkoen mobilizazioak.

7.Gaia Gerraosteko mundua: aukerak, jarraipena eta mugak.

8.Gaia XX. Mendeko eraldaketa handiak

9.Gaia Espainiar begirada bat XX. mendeari.

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Básica

 

ANDERSON, Bonnie S.; ZINSSER, Judith P. (2000). Historia de las mujeres: una historia propia. Barcelona: Crítica (vols. I y II)

BARCO, Lorena (2014). Mujer, poder y linaje en la Baja Edad Media: una biografía de Leonor de Pimentel. Madrid: La Ergástula

BOCK, Gisele (2001). La mujer en la historia de Europa. Barcelona, Crítica.

DUBY, Georges; PERROT, Michelle (dir.) (2001). Historia de las mujeres en occidente. (De la antigüedad al siglo XX) Madrid: Taurus.

FAURE, Christine (dir.) (2010). Enciclopedia histórica y política de las mujeres. Tres Cantos: Akal.

FOLGUERA, Pilar (2022) El feminismo en España. Madrid: Editorial Pablo Iglesias

GARRIDO, Elisa (ed.) (1997). Historia de las mujeres en España.  4 Vols. Madrid: Síntesis.

LERNER, Gerda (2017). La creación del patriarcado. Pamplona:Katakrak.

LERNER, Gerda (2019). La creación de la conciencia feminista. Desde la Edad Media hasta 1870. Pamplona:Katakrak.

MORANT, Isabel (dir.) (2005). Historia de las mujeres en España y América Latina. Vol. I-IV, Madrid: Cátedra.

 

Complementaria

AGUSTÍN, Mercedes (2003). Feminismo, identidad personal y lucha colectiva (análisis del movimiento feminista español en los años 1975 a 1985). Granada: Universidad de Granada

Aguado García, Paloma (2010), Julia Domna: la Emperatriz romana, Cuenca: Aldebarán.

ARRIERO, Francisco (2016) El movimiento democrático de mujeres. De la lucha contra Franco al feminismo. Madrid: Los libros de la Catarata

BALAGUER, M.L. (2021) El feminismo del siglo XXI. Del Me Too al movimiento queer. Huso

BARD, L. (2000) Un siglo de antifeminismo. Biblioteca Nueva

Barrett, C.K.; Cantera, Gregorio (2009), Hipatia de Alejandría, Edhasa.

Buxó, José Pascual (2006), Sor Juana Inés de la Cruz. Lectura barroca de la poesía, Sevilla: Junta de Andalucía.

BLASCO, S. y MAGALLÓN, C. (2020) Feministas por la paz. La Liga Internacional de Mujeres por la Paz y la Libertad (WILPF) en América Latina y España. Icaria

DEL MORAL, Marta y SÁNCHEZ, Margarita (2021) Género e historia pública. Difundiendo el pasado de las mujeres. Granada: Comares

Calvo, Antonio Juan; Martínez, Clelia; Ortega, Agatha; Prieto, Lucía (coords.) (2022), Fuentes para el estudio de historia de las mujeres, Comares.

CASAS, María (ed.) (2020) Si las mujeres mandasen: relatos de la primera ola feminista

Dzielska, Maria (2004), Hipatia de Alejandría, Madrid: Ediciones Siruela.

EGIDO, Ángeles y FERNÁNDEZ, ana (eds.) (2011) Ciudadanas, militantes, feministas. Mujer y compromiso político en el siglo XX. Madrid: Eneida

Esteva de Llobet, María Dolores (1999), Christine de Pizan (1364-1430), Madrid: Ed. del Orto.

Fabroschi, A.; Avenatti de Palumbo, C.I.; Ortiz, M.E. (eds.) (2015), Cartas de Hildegarda de Bingen, Vol. I, Epistolario completo.

Flori, Jean (2005), Leonor de Aquitania: la reina rebelde, Edhasa.

Galaviz, Juan M. (2003), Juana Inés de la Cruz, Madrid: Dastin.

González Suárez, Amalia (1997), Aspasia. Madrid: Ed. del Orto.

Gournay, Marie (2014), Escritos sobre la igualdad y en defensa de las mujeres, Madrid: CSIC.

GIL, Silvia L. (2011). Nuevos feminismos. Sentidos comunes en la dispersión. Una historia de trayectorias y rupturas en el Estado español. Madrid: Traficantes de sueños.

GONZÁLEZ, L. (2019) Los derechos humanos de las mujeres y el movimiento feminista transnacional. La CEDAW, sus procedimientos e impactos glocales. Valencia: Universitat de Valencia

Maillard García, María Luisa (2015), Vida y obra de María de Zayas, Madrid: EILA.

Montaigne, Michel de; Bayod Brau, Jordi (trad.) (2008), Los ensayos (según la edición de 1595 de Marie de Gournay), Acantilado.

MÉNDEZ, Josefina (ed.) (2020) Historiar la educación de las mujeres en tiempos de cambio (siglos XVII-XX). Granada: Comares

MUÑOZ, Ángela y LUENGO, José (eds.) (2020) Creencias y disidencias. Experiencias políticas, sociales, culturales y religiosas en la historia de las mujeres. Granada: Comares

NASH, Mary (2004). Mujeres en el mundo: historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza.

NASH, Mary (2014). Feminidades y masculinidades: arquetipos y prácticas de género. Madrid: Alianza.

NASH, Mary (ed.) (2013) Desvelando la historia. Fuentes históricas coloniales y postcoloniales en clave de género. Granada: Comares

Navarro, Ana (ed.) (1989), Antología poética de escritoras de los siglos XVI y XVII, Ed. Castalia.

NAUSÍA, Amaia (2022) Ni casadas ni sepultadas. Las viudas: una historia de resistencia femenina. Pamplona: Txalaparta

NAUSÍA, Amaia (2022) ¿Vírgenes o putas? Más de 500 años de adoctrinamiento femenino. Pamplona: Txalaparta

OFFEN, Karen (2015). Feminismos europeos 1700-1950: una historia política. Madrid: Akal.

ORTEGA, Teresa María y MORENO, Mónica (2023) Historia de las mujeres y del feminismo. Madrid: Editorial Síntesis

PÉREZ FUENTES, Pilar (ed.lit.) (2012). Entre dos orillas: las mujeres en la historia de España y América Latina. Barcelona: Icaria

PÉREZ, Juan Sisinio (2011) Historia del feminismo. Madrid: Los libros de la Catarata

PIÉROLA, Gemma (2018) Mujer e ideología en la dictadura franquista. Navarra (1939-1960). Pamplona:Pamiela

Pro Velasco, María Luisa; Sancho Fermín, Javier (coords.) (2022), Santa Teresa de Jesús mujer excepcional. 50 Aniversario del Doctorado de Santa Teresa, Monte Carmelo.

Rivera Garretas, María-Milagros (2019), Sor Juana Inés de la Cruz: mujeres que no son de este mundo, Sabina Editorial.

Rodríguez Magda, Rosa María (coord.) (1997), Mujeres en la historia del pensamiento, Anthropos

ROSE, Sonya (2012). ¿Qué es historia de género?. Madrid: Alianza.

Segura Graíño, Cristina (ed.) (2007), Mujeres y espacios urbanos: homenjae a Christin de Pizan en el VI Centenario de la 1ª edición de ¿La ciudad de las damas¿, 1405-2005, Asociación Cultural Al-Mudayna.

Solana Dueso, José (2006), La malva y el asfódelo: confidencias y visiones de Aspasia de Mileto, Zaragoza: Mirá.

SCOTT, Joan Wallach (2008). Género e historia. México: FCE, 2008.

SCOTT, Joan Wallach (2012). Las mujeres y los derechos del hombre: feminismo y sufragio en Francia, 1789-1944. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

THÉBAUD, Françoise; CORBIN, Alain (2014). Escribir la historia de las mujeres y del género. Oviedo: KRK

Villa, Jesús de la (2004), Mujeres en la Antigüedad, Madrid: Alianza.

Gora

Hizkuntzak

Euskera

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.

Gora