Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2023/2024 | Beste urte batzuk:  2022/2023  |  2021/2022 
Gizarte Lanean Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 304202 Irakasgaia: GIZARTE LANAREN OINARRI METODOLOGIKOAK
Kredituak: 6 Mota: Nahitaezkoa Ikasmaila: 1 Iraupena: 2º S
Saila: Soziologia eta Gizarte Lana
Irakasleak:
VISCARRET GARRO, JUAN JESÚS (Resp)   [Tutoretzak ] RODRIGUEZ ARNEDO, NORBERTO   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Gizarte Lana: kontzeptuak, metodoak, teoriak eta aplikazioa.

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Irakasgaiak Gizarte Lanaren diziplinan sakontzea eta aztertzea du helburu, esku hartzeko prozesuetatik abiatuta. Gizarte-laneko ikasleak gizarte-lanaren praxiak izan dituen tradizio teoriko eta metodologikoak ezagutzea da helburua. Horretarako, irakasgai honetan gaur egun arte, nazioan eta nazioartean, Gizarte Lanean egindako esku-hartzearen ikusmolde eta ikuspegi teoriko-praktikoak aztertuko dira. Irakasgaiaren edukiak honela egituratzen dira: Gizarte Laneko ikasleak, alde batetik, Gizarte Laneko esku-hartze praktikoan egon daitezkeen ikuspegien aniztasuna uler dezake, eta, bestetik, esku hartzeko eredu desberdinen ekarpenak sakon ezagut ditzake, horietako bakoitzaren ezagutza ziurtatuz: oinarri teorikoak, metodologia eta teknika profesionalen aplikazioa gizarte-arloko esku-hartzean. Horrela, ikaslea gai izango da arazo-egoera bati buruzko iritzi edo diagnostiko profesional bat emateko, eredu desberdinetatik emandako teoria erabiliz. Horri esker, lehenik eta behin, ekintza modu arrazoituan aztertu eta orientatu ahal izango du, eta horiek proposatzen dituzten esku-hartze profesionaleko oinarrizko metodologia eta teknikak sakondu eta ezagutu ahal izango ditu.

Gora

Gaitasun orokorrak

 

CB1 Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu- liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa- alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
CB2 Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
CB3 Ikasleek datu garrantzitsuak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea (normalean beren ikasketa-arloaren barruan), arlo sozial, zientifiko edo etikoko gai garrantzitsuei buruzko gogoeta barne hartzen duten iritziak emateko.
CB5 Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarako abileziak garatu izatea.

 

CG01 Giza portaerari eta gizarte-inguruneari buruzko ezagutzak aplikatzen ditu bere analisietan.
CG03 Gizarte-langile gisa garatzen dituzten jarduera guztietan (diagnostikoak, esku-hartzeak, azterketa sozialak eta politikoak) beharrezkoak diren tresna kontzeptualak eta metodologikoak erabiltzen ditu.
CG04 Planifikatu, berrikusi eta ebaluatzen du pertsonekin, familiekin, taldeekin, erakundeekin, komunitateekin eta beste profesional batzuekin.
CG05 Pertsona, familia, talde, erakunde eta komunitateen beharrak eta eskaerak jaso, baloratu eta konpontzen ditu.
CG09 Esku hartzeko eta gainbegiratzeko hainbat metodologia erabiltzen ditu.
CG10 Historia eta txosten sozialak egitea.
CG15 Badaki trebetasun profesionalak erabiltzen (enpatia, entzute aktiboa, autokonfiantza, komunikazio-gaitasuna, mugak eraikitzea, malgutasuna) Gizarte Langintzan dihardutean. 

 

Gora

Berariazko gaitasunak

 

CE02 Gizarte langileak esku hartzen duen gizarte-arazoak eta -beharrak identifikatzeko eta aztertzeko gaitasuna.
CE06 Gizarte laneko esku-hartzearen berezko ekintzarako eta eraldaketarako ezagutza-beharretara egokitutako ikerketa-proiektuak diseinatzeko eta egiteko gaitasuna
CE10 Historia eta txosten sozialak egitea 
CE12 Pertsonekin, familiekin, taldeekin, erakundeekin eta komunitateekin elkarreragitea, garapena sustatzeko eta bizi-baldintzak hobetzeko.
CE13 Pertsona, familia, talde, erakunde eta komunitateekin esku hartzeko gaitasuna, haien beharrei, egoerei, arriskuei, lehentasunezko aukerei eta baliabideei buruzko erabakiak hartzeko orduan ahalduntzeko.
CE14 Gizarte-lana norberaren ezagutzak berrikusteko eta eguneratzeko erabiltzea
CE16 Taldeak antolatzea, pertsonen, familien, taldeen, erakundeen eta komunitateen interesak defendatzeko.
CE18 Talde-dinamika erabiltzea
CE21 Bitartekaritza erabiltzea gatazketan
CE22 Gatazkak identifikatzea eta kudeatzea.
CE24 Jokabide eta zeregin profesionalari buruz hausnartzeko gaitasuna, norberaren muga pertsonalak eta profesionalak etengabe identifikatuz eta berrikusiz. 

 

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikaskuntzaren emaitzak.
E1.- Gizarte Langintzak lanbide gisa dituen aurrekari historikoak ezagutzen ditu, eta etapa desberdinetan eragiten duten eragin sozialak, kulturalak, ekonomikoak eta politikoak onartzen ditu, bai eta horien aitzindari nagusiak eta egungo egoera ere.
E2.- Pertsonak, taldeak eta komunitateak sustatzeko erabiltzen diren gizarte-laneko jardun-eremuak, ereduak eta metodoak ezagutzen ditu.
E3.- Egoera errazak aztertzen daki, pentsamendu kritikoa eta analitikoa garatuz.
E4.- Taldeko lanetan aktiboki parte hartzen eta laguntzen du, eta jarrera pertsonalarekin konfiantza, adeitasuna eta baterako zereginerako orientazioa sustatzen ditu.
E5.- Hainbat iturritako informazioa bilatzen eta hautatzen daki, informazioa transmititzen eta aurkezten daki, eta ahoz defendatzen du.
E6.- Idatzizko lan bat aurkezten badaki, forma eta edukia zainduz, eta hausnarketa eta balorazio pertsonala eginez.
E7.- Gizarte-arloko gaiak eta egoerak aztertzen eta eztabaidatzen daki, lanbidearen printzipio etikoak kontuan harturik.

Gora

Metodologia

Ikasturtean zehar jarraitu beharreko metodologiaren ardatza ikasleek ikaskuntza-prozesuan duten parte-hartze eta inplikazio aktiboa da. Klasean, irakasleek ezagutza teorikoak emango dituzte, eta, aldi berean, eskola praktikoak emango dituzte, landutako gaiak lantzen joango diren taldeko eta banakako lanen bidez, ikasgaian sakontzeko eta parte hartzeko bide gisa.

Irakasgaiaren ezaugarriak eta alderdi teoriko-praktiko bikoitza kontuan hartuta, metodologiaren helburua ikasleari gizarte-laneko lanbide-prestakuntzan eskatzen dituen ezagutzak eta trebetasunak ulertzen eta garatzen laguntzea da. Horrela, bada, metodologia honela zehazten da:


1.- Irakasleek gai bakoitzaren funtsezko edukiak ahoz azaltzea, elementu nagusiak aipatuz eta gai errepikariekin lotuz. Erakusketa horiek ikus-entzunezko aurkezpenekin batera aurkeztuko dira, eta erreferentzia bibliografiko irisgarriak eta argi identifikatuak edota dokumentazio zehatza emango dira.


2.- simulazio praktikoak eta ariketak, trebetasunak ikasteko.


3.- klase teorikoetan jorratutako gaiari buruzko hausnarketa- eta eztabaida-ariketak talde txikietan.

Kodea Deskribapena
MD1 Azalpen magistrala osoko talde handitan.
MD3 Talde ertaineko interakzioa
MD4 Talde txikiko interakzioa
MD5 Banakako interakzioa: azterketa autonomorako atazak eta jarraibideak

 

Kodea Deskribapena Aurrez aurrekoak Ez presentzialak
AF1 Klase teorikoak (oinarria, adibideak, egiaztatutako aplikazioak eta garapenak) 32  
AF2 Klase praktikoak edo, hala badagokio, kanpoko praktikak 20  
AF3 Lanak egitea eta, hala badagokio, ahozko defentsa   54
AF4 Norberaren kabuz ikastekoa   36
AF5 Tutoretzak 5  
AF6 Ahozko e 3  
  GUZTIRA 60 90

Gora

Hizkuntzak

Euskara.

Gora

Ebaluazioa

 

Ikaskuntzaren
emaitza
Ebaluazio
jarduera
Pisua (%) Errekupera
daitekeen edo ez
Eskatzen den
nota minimoa
R4, R7 Klasera etortzea eta parte hartzea 5 EZ Ez
R1,R2,R3,R5,R6 Banakako ariketak egitea 5 EZ Ez
R2,R3,R4,R7 Taldekako ariketak egitea 20 EZ Ez
R1,R2,R5,R6,R7 Idatzizko frogak 70 BAI Azkeneko kalifikazioan ponderatu ahal izateko gutxieneko nota = 4/10

 

 

 

 

 

 

Ikaskuntza Emaitza Ebaluaketa sistema Pisua (%) Berreskuragarria
 R4, R7 Klasera etortzea eta parte hartzea  5 EZ
 R1,R2,R3,R5,R6 Banakako ariketak egitea EZ
 R2,R3,R4,R7 Taldekako ariketak egitea 20  EZ
 R1,R2,R5,R6,R7 Idatzizko frogak  70  BAI

 

Irizpideak(1) Tresnak % % Berreskuragarria
Bertaratzea, aurrez aurreko saioetan parte hartzea eta jarrera Bertaratzea kontrolatzea eta saio praktikoetan parte hartzea. 5 0
Ariketa praktikoen banakako ebazpena. Ariketak idatziz ematea. 5 0
Ezagutza operatiboen ulermen-maila eta horiek praktikan jartzeko gaitasuna. Hausnarketa eta eztabaida ikasgelako talde txikietan. Kasuen ebazpena idatziz ematea. 20 0
Landutako eredu eta esparru teorikoen ezagutza-maila eta interpretazio-gaitasun kritikoa. Banakako idatzizko probak. (Batez bestekorako gutxieneko nota azken oharrean: 4) 70 70
Total   100 70

(1) Klaseetara joango ez diren ikasleek erreferentziako irakaslearekin harremanetan jarri beharko dute seihilekoaren hasieran, harentzako banakako ikaskuntza-ibilbide bat planifikatzeko.

 

Gora

Gai-zerrenda

1. gaia. Teoria eta Gizarte Langintza. Gizarte Lanren teoria praktikan erabiltzea. Teoria praktikan aplikatzeko zailtasunak. Aplikatzeko aukerak. Gizarte Lanaren teorien analisia. Gizarte-lanaren oinarrizko diziplinak. Teoria psikologikoak gizarte-lanean. Teoria Soziologikoak Gizarte Lanean. Teoria psikosoziologikoak. Gizarte-lana eta psikiatria.


2. gaia: Metodoa eta gizarte-lana. Etapa metodologikoak gizarte-lanean. Kasuen gizarte-lana. Gizarte-lana taldeekin. Gizarte-lana komunitatean. Gizarte-laneko metodoen ezaugarri komunak eta berrikuspen kritikoa. Egungo ikuspegi metodologikoa. Eredu baten aukeraketan eragina duten aldagaiak. Sailkapen desberdinak. R. Hill, T.Zamanillo, M.J. Escartín, M. Moix, Campanini, A.M eta Luppi, F., M. Payne, M. du Ranquet, eta V. Coulshed. Gizarte-laneko eredu ohikoenak


3. gaia: Gizarte Lanean esku hartzeko faseak, mailak eta ereduak. Gizarte-lanean esku hartzeko ereduak. Terminoaren kontzeptu-mugaketa. Ereduak eraikitzeko elementu epistemologikoak eta praxiarenak. Ereduak gizarte-lanean. Gizarte-laneko ereduen bilakaera. Eredu baten aukeraketan eragina duten aldagaiak. Sailkapen desberdinak. R. Hill, T.Zamanillo, M.J. Escartín, M. Moix, Campanini, A.M eta Luppi, F., M. Payne, M. du Ranquet, eta V. Coulshed. Gizarte-laneko eredu ohikoenak.


4. gaia: Diagnostiko soziala. Diagnostiko sozialaren kontzeptua definitzea. Diagnostikoaren elementu nagusiak; pertsona, erakundea eta eskaera. Hasierako elkarrizketa. Diagnostikoa erabiltzaileari aplikatzea, sintesia, interpretazioa eta datuen ebaluazioa. Diagnostikoa, kasua, familia, taldea eta komunitarioa aplikatzea.


5. gaia: Gizarte-laneko esku-hartzearen diseinua. 
Esku-hartze sozialaren diseinuaren faseak. Diseinua aldian behin berrikustea. Diseinuaren amaiera (beharra, lortutako helburuak, etab.).


6. gaia: Gizarte-laneko esku-hartzea. 
Esku hartzeko prozesua. Jarrera profesionalak. Esku hartzeko prozesu motak (informazioa, aholkularitza, laguntza...)


7. gaia: Ebaluazioa gizarte-lanean. Erreferentzia-esparrua. Ebaluazioko helburuak eta parte-hartzaileak. Ebaluazio motak.


8. gaia.- eredu psikodinamikoa. Aurrekariak. Ereduaren oinarri teorikoa. Freud eta fenomeno psikikoen azterketa. Pertsonaren bilakaera. Eredu psikodinamikoaren aldaera nagusiak: eredu funtzionala, eredu psikosoziala, arazoak ebazteko eredua, analisi transakzionala. Eredu psikodinamikoa gizarte-lanean aplikatzea. Ereduaren ebaluazioa.


9. gaia: Jokabidea aldatzeko eredua. Ereduaren iturriak. Aurrekontu teorikoak. Fischer eta Gochros-en ikuspegi konduktistak. Gizarte-lan konduktista praktikan. Taldeko teknika konduktistak. Prozedurak eta teknikak. Ereduaren ebaluazioa.


10. gaia.- krisialdian esku hartzeko eredua. Krisiaren kontzeptua eta ereduaren oinarri teorikoak. Krisiak eragiten dituzten egoerak. Krisi-motak. Krisi-prozesua. Krisi-faseak. Krisietan esku hartzearen ezaugarri nagusiak. Krisi-egoeretako esku-hartzea: bi proposamenen azterketa: N. Golanen aholkularitza klasikoa, Lidia Rapoporten eredua eta O 'Haganen eredua. Ereduaren ebaluazioa.


11. gaia.- atazan zentratutako eredua. Ereduaren iturriak. Oinarri kontzeptuala. H.H. Perlmanen obraren eduki erlazionalak eta metodologikoak aztertzea. Gizarte Langintza indibidual eta familiarraren egungo hainbat testuingurutan aplikatzea. Ereduaren ebaluazioa.


12. gaia. Eredu humanista eta existentziala. Ereduaren iturriak. Humanismoaren eta existentzialismoaren oinarrizko kontzeptuak. Eredu existentzial eta humanista eta bere aplikazioa gizarte lanean:
 Bezeroa ardatz duen eredua, Gestalt terapia eta Krillek garatutako lan sozial existentzialista.
Ereduaren ebaluazioa.

13. gaia: Eredu kritikoa/erradikala. Terminologiaren miaketa; erradikala, kritikoa. Gizarte-lan erradikal/kritikoaren sustraiak identifikatzea. Eredu kritiko/erradikalaren aplikazioa Gizarte Langintzan: aldaera nagusiak. Paulo Freirek garatutako gizarte-lan marxista, gizarte-lan feminista eta ikuspegi problematizatzailea. Gizarte-lanari egindako ekarpen nagusiak eta ereduaren ebaluazioa.


14. gaia: Kasuak kudeatzeko eredua. Haren oinarri diren printzipioak. Esku-hartzea: funtzioak, teknikak eta trebetasunak. Kasuak kudeatzeko gizarte-lanaren aldaerak. Kasuak kudeatzeko ereduaren ekarpenak Gizarte Langintzari Ereduaren ebaluazioa.


15. gaia. Eredu sistemikoa. Sarrera. Epistemologia psikoanalitikotik Epistemologia sistemikora igarotzea. Ereduaren oinarri teorikoa: sistemen teoria orokorra; zibernetika, komunikazioa. Sistemen teoria Gizarte Lanean nola aplikatzen den aztertzea: Germain eta Gittermanen eredu sistemiko-ekologikoa, eta Pincus eta Minahanek garatutako esku-hartze sozialaren eredua. Eredu sistemikoak Gizarte Lanari egindako ekarpen nagusiak. Ereduaren ebaluazioa.

 

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Básica

 

Viscarret, J, J. (2007): Modelos y Métodos de intervención en Trabajo Social, Editorial Alianza, Madrid.

 

García Fernández, T. coord. (2005): Trabajo social con casos, Madrid, Alianza.

 

Complementaria

 

Ander-Egg, Ezequiel (1985): Metodología del Trabajo Social, México, Ateneo 1985.

 

Barbero García, J.M. (2003): El método en el Trabajo Social. Capítulo 14 en

 

Fernández, T., Alemán, C. (2003): Introducción al Trabajo Social. Madrid. Alianza.

 

Barrera Algarín, Evaristo (2005): Metodología de Trabajo Social, Sevilla, Aconcagua Libros

García Fernández, T., López Peláez, Antonio (2006): Trabajo social con grupos, Alianza, Madrid.

 

García Fernández, T., López Peláez, Antonio (2008): Trabajo social comunitario: afrontando juntos los desafíos del siglo XXI, Alianza, Madrid.

 

 

Gora

Non emango den

Campus Arrosadía de la Universidad Pública de Navarra. Para conocer el aula concreta, consulte en la página Web de la Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación.

Gora